perjantai 3. helmikuuta 2012

cibo e scuola !

Tasan viikko sitten saavuin vihdoin tànne saapasmaahan. Toisaalta aika on kulunut tosi nopeesti melkeen lentàen, mut toisaalta must taas tuntuu et olisin ollu tààl jo paaaaaaaljon kauemmin. On ehtiny tapahtumaan niin paljon asioita ettei sità pysy oikeen enàà pàivien peràssà ! :DD Normaali arki on làhteny aika lailla hyvin kàyntiin, ei tunnu vaikeelta heràtà seittemàltà kouluun koska kuitenkin kello on tààllà yhen tunnin suomea jàljessà joten periaatteessa tuntuu siltà ku sais heràtà joka aamu kasilta !!



Ruokatottumukset tai no ruoka-ajat tààllà on ihan erilaiset ku suomessa, aluks se tuntu vàhàn hankalalt, mut nyt siihen on jo alkanu tottumaan. Aamulla tààllà syòdààn keksejà, nutella- tai hilloleipià ja làmmintà maitoa, itselleni ei oikeen toi makee maistu heti aamusta, mut hedelmià on aina kuitenki tarjolla :) Kouluun otetaan yleensà jotai pientà evàstà, yleensà sekin jotain hedelmàà.. Ja koulussahan ei tarjoilla ruokaa, mut pààstààn kotiin aina joko 12.15 tai 13.15 joten lounas syòdààn kotona...




Puol kahden maissa syòdààn ja lounaaksi on aina ensin jotai pastaa/riisià/perunaa ja sitten syòdààn salaattia ja jotain lihaa tai kalaa ja jàlkiruoaksi mitàs muutakaan kun hedelmià.. Mutta mun onneksi tààllà on maailman parhaat mandariinit jota voi kàydà kerààmàssà suoraan puista !! :) Joskus kuuden maissa làhdetààn yleensà kaupungille ja sielà sitten syòdààn jotai pientà vàlipalaa... Illallinen tai Pàivàllinen oikeastaan on joka ilta kello 21.30, se on ehkà suurin eroavaisuus suomesta... Illalla ei ikinà syòdà mitààn raskata vaan normaalisti syòdààn vaikka tàytettyjà leipià tai jotai muuta vastaavaa.. Ja tàllà pitàis sitten kokopàivà jaksaa, NO PROBLEMOS :) !





Kaikki pakollinen on tullu jo hankittua, kuvallinen bussikortti lòytyy ja italian puhelinnumerokin :), Hyvà lisà oli kun sain myòs internetin puhelimeen joka helpottaa huomattavasti esimerkiksi soittamista skypellà, koska puhelimen kanssa on paljon helpompi puhua ja yhteyski on paaaaljon parempi ! Sitten on tullu tietty pari paitaa ja uudet kengàtkin hankittua !





Kavereita on tullu ihan sikana. Sain vihdoin , OSAN mun lukkarista eilen :D... Tààllà lukio toimii eritavalla kun Suomessa, tààllà on luokat ja jokaisella luokalla oma luokkahuone, sitte opettajat kiertàà luokissa, mun omaluokka on on 2BL mutta, mun puuttellisten kielitaitojen takia (heheheheheh :D) kiertelen eriluokissa, aineina mulla on Italiaa, Enkku, Filosofiaa (mità on ihan SAIRAASTI !!!!!! ) sitte taiteiden historiaa, uskontoa ja Liikuntaa... Koska tàà koulu on kielilukio tààllà ei oo kaikkii mahdollisia aineita :D...





Mun lukkariin ei saatu tungettuu tarpeeksi tunteja, on mulla pari "luppotuntia" jotka saan/mun pitàà viettàà koulussa... Tietokoneluokka on kuitenki aina auki joten meen sinne aina sitten opiskelemaan tai tekemààn mità sitten ikinà haluunkaan :DD ! Mulla ei oikeestaan oo koulukirjoja tààllà muita paitsi sain italian kirjat, et voin vàhàn koittaa pysyà peràssà, enkku on ihan super helppoa (ehkà meijàn jotai 4-5 luokan juttuja :DDD ) joten siel pàrjààn taatusti hyvin :D (tähän asti olin koulussa, siks teksti on näi kummallista...)




Nukun mun hostsiskon kanssa samassa huoneessa, tä talo on muutenki tosikiva, kerrostalo, mut iso asunto, toinen kerros, tää talo on vaan 10 vuotta vanha ja siks tä on tosi kiva !! tällänen tosi moderni :) ja mun helpotukseks saan ottaa kengät pois ja kulkea villasukissa, vaik osa perheestä pitääki kengät kokoaja jalas ( hahahahah määäää en pystyis :D) Eka eroavaisuus ruoka-aikojen lisäks on ollu se ku aina normaalisti ku nousen pöydäst kiitän ruoasta, tottakai :D niin täällä mua kiellettiin kiittelemästä kokoajan :D siinä sitte selittelin et emmä mitenkää erityisesti kiittelekkään, et se on normaalia suomessa :)!


Tässä pikkutietopaketti mun normaalista arjesta täällä :p, kirjottelen pian tänne kaikkee mitä on tapahtunu !! Mut nyt on hyvä lähtee parin tunnin päiväunien jälkeen kaupungillee :)!!!


Baci,

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti