tiistai 7. helmikuuta 2012

NEVICAA !!

Katastrofi on vallannut materan, katastrofi nimeltä LUMI! Koulut on suljettu, bussitkaan ei kulje... Onhan se tietenki eri  kun Suomessa, ja jos 15 km matkaan menee tunti AUTOLLA, voi sanoa, ettei italialaiset ole tottuneet lumeen samalla tavalla ku suomalaiset ! ( hahahhaha :D) . Ulkona on -2 C ja lunta on maassa max. 3 cm ja kaikilla on KYLMÄ! ( myös mulla :o) ja nyt tunnen itteni ihan kipeeksi, ääni on poissa, nenä ihan tukossa ja päätäkin särkee... Musta on selkeesti tullu italialainen kun kärsin näin pienestä kylmyydestä näin kamalasti  :DD.. No ei vaan, teidän olis pitäny nähdä italailaisten ilmeet kun lunta alkoi tulla taivaalta, ne sekosivat,riemusta kiljuivat , hyppivät ja koittivat pyydystää lumihiutaleita ! 




Pihalle on ilmestynyt lumiukko ( jonka ansiosta pihalla ei sitten ookkaa lunta enää...) Lapset on lumisotaa, heräsin riemun kiljahduksiin ja tottakai kävin nauttimassa myös lumesta itekkin... Suomessa lumi onki niin tavallinen asia ettei sitä ymmärrä miltä se tuntuu kun ei nää lunta joka vuosi :DD( täällä viimeks 4 vuotta sitten)... Mutta Lumen asiosta meillä ei tosiaan ole koulua kun mahdollisesti vasta torstaina millon lämpötilan pitäisi nousta takaisin sinne + 5 tai jonnekkin! Ei ihan sama kun suomessa, jossa kouluun mennään myös -30 asteen pakkasissa :D!

Mutta nyt mulla on aikaa kertoa vähän kuluneesta ekasta viikosta:

Ensinnäkin oon kotiutunu tooosi hyvin mun hostperheeseen, arki rullaa ilman ongelmia ja joka päivä oon oppinu jotain uutta, italian puhuminenkin alkaa sujua , ainakin aina välillä, mut ymmärrän jo tosi hyvin melkeen kaiken mitä mulle puhutaan :D! Koulussa mulla on tooosi paljon kavereita, ja ne usein huuteleekin mulleki kilpaa ja sitte on vähän vaikee pysyy perässä jutuissa. Tunnit on ihan erilaisia, muutenki ku ne kestää vaan 50 min ja opetukseen käytetään paljon piirrettyjä?? :D ja must tuntuu aina et ekat 15 minuuttii menee vaan keskustelemiseen muista asioista :) mut kyl mä oon oppinu jo vaik kuin paljon kaikee uuttaki siel :) Opettajat tykkää musta kovasti kun yritän aina niin aktiivisesti olla mukana, ja koulu kaverit saa nauraa kun haluun koittaa vääntää italiaks mun sanomisiani :D



Joka ilta ollaan pyöritty kaupungilla, mikä on selkeesti tapana täällä päin.. Keskusta on nimittäin TÄYNNÄ nuoria, yleensä mennään istumaan jonnekkin kahvilaan tai ruokapaikkaan ja sitten tilataan jotai ja vietetään iltaa niin, oon saanu maistaa jo vaikka mitä, nutella crepsejä, pitsaleipää, hodaria, raskalaisia... Tosin ite kyllä koitan ostella mahdollisimman vähän ja yleensä ostankin vaan jotai hedelmää, koska ne on täällä TOSI HYVIÄ! tai toinen yleinen vaihtoehto on tee, koska nyt kun on kylmä tekee mieli juoda jotai lämmintä :) Outo asia vaan on must se et täällä laitetaan ranskalaisia tyyliin kaikkeen... oon nähny niitä niin erikseen, pitsassa kun hodarinkin välissä ja musta se on outoa :D 



Viikona aikana oon jo syömään yhdessä naapureitten-, sukulaisten kuin mun hostperheen ystäväperheen kanssa... Italialainen ruoka on kyllä niin mun makuuun !! ( sen kyllä huomaa .....) Ja sen lisäksi oon ehtiny olee kahdilla synttäreillä ( saman henkilön :DD).. Nimittäin mun hostserkku Debora (tai miks sitä voi sanoo) täytti kaheksantoista vuotta tällä viikolla ! Lauantaina oli megapartyt jonne oli kutsuttu melkeen sataviiskytä ihmistä !! Pidettiin hauskaa, tanssittiin, laulettiin, syötiin... Aikas sama meininki kun suomessakin !! Loistava kokemus siis, ja paikka jossa synttärit oli VALTAVA !!  Juhlat alkoivat vasta 10 maissa illalla ja niinpä me juhlittiin pitkäään yöhön asti !! I LOOOOOOOVE MY ITALIAN LADIES <3


Eilen pääsin vihdoin ja viimein myös tutustumaan paikalliseen uimahalliin ! Halli oli aika vanha mutta ihan kelpo silti, vesi oli suuuuri PLUSSA, sillä pelkäsin että vesi olisi jääkylmää mutta se olikin ihan siedettävää, melkeempä lämmintä ! Aloittelin rennosti reilulla 1km uinnilla, mutta siitä on sitten hyvä parantaa ja lisätä matkaa, mun tavotteena olis koittaa käydä uimassa n. 3 kertaa vikos ja sen lisäksi käydä myös lenkillä muutaman kerran, ne on hyviä tapoja pääästä tuulettumaan tästä kielikylvystä, sillä välillä tuntuu et mun aivot sekoaa kaikesta uudesta ja vieraasta ! Kuulokkeet päähän ja menoksi ! täs lähellä on onneks tosi kiva reitti loistavine maisemineen joka houkuttelee mua ihan hirveesti ! Kerran oon jo päässy tätä testaamaankin :)


Mut tosiaan mikäs tässä lomaillessa, mun alkavat italiantunnitki siirrettiin myöhemmäksi huonon ilman takia ja odottelen tässä vielä mun loppu lukujärjestystäkin jota en tosiaankaan ole vieläkään saanut! Eilen oli myös iskän synttäri , hyvää syntymäpäivää vielä <3 toivottavasti pidit yllätyksestä !  Mulla on ikävä kaikkia teitä, mut aika lentää tääl ku siivillä ja mulla on täällä kaikki hyvin, älkää paleltuko sielä kylmässä <3

Baci,

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti